RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
DUNIA
SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN 2
Mata Pelajaran
: Dunia Sains dan
Teknologi
Tema
: Sains Hayat
Tajuk
: Haiwan
Kelas
: 2
Bilangan
pelajar : 18 orang
Tarikh
: 13 .10 . 2012
Masa
: 11.20a.m – 11.50 a.m
Standard Kandungan
: 2.4 Memahami pergerakan haiwan
Standard Pembelajaran
: 2.4.1 Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan,
merangkak,terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari
dan melompat.
2.4.2 Menggambarkan cara haiwan bergerak
seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi
mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan
katak melompat melalui aktiviti simulasi.
2.4.3 Menaakul kepentingan pergerakan kepada
haiwan.
Hasil Pembelajaran : Di sepanjang proses
pembelajaran, pelajar dapat;
Kognitif
ü
Menyatakan cara haiwan bergerak.
ü
Mengenalpasti dan menyatakan contoh
haiwan yang melakukan pergerakan yang sama.
Psikomotor
ü
Melakukan cara pergerakan haiwan.
ü
Mengenali dan
membezakan cara pergerakan haiwan yang lain.
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
|||
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|||||
Set
Induksi
(5 minit)
|
Guru mengarah murid bergerak ke
hadapan kelas.
|
1. Guru meminta semua muris bangun dan bergerak ke belakang kelas.
2. Murid diminta berdiri menghadap papan hitam buat seketika
sebelum diarahkan kembali ke kerusinya.
3. Guru meminta murid-murid menyatakan cara mereka bergerak ke hadapan kelas.
4. Guru menyoal murid-murid mengenai contoh haiwan yang bergerak
seperti murid-murid tadi iaitu berjalan.
5. Guru seterusnya menjelaskan bahawa berjalan merupakan satu
cara haiwan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
6. Guru menyoal murid selain dari berjalan, apakah cara lain
murid
boleh datang ke
hadapan kelas.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan
tajuk pelajaran :
“Cara Haiwan Bergerak”
|
Murid memerhatikan pergerakkan
sendiri sambil memberi maklumbalas tentang pertanyaan guru.
Murid melibatkan diri secara
aktif.
- Murid memberi respon
|
Teknik:
penyoalan
Nilai : bekerjasama,
mendengar arahan
|
||
Pencetusan
Idea
( 6 minit)
|
Guru membawa murid untuk membuat pemerhatian pergerakan
haiwan di persekitaran kawasan sekolah
|
1.
Guru membawa murid keluar dari
bilik darjah untuk membuat pemerhatian dan mengenalpasti pergerakan haiwan di
persekitaran kawasan sekolah.
2.
Murid menceritakan cara
haiwan-haiwan bergerak
-Murid
A: Kucing –berlari, berjalan
-Murid
B: rama-rama--terbang
-Murid
C:Burung terbang
|
|
Teknik: Mengingat
kembali,latih-tubi.
Strategi :
Model pembelajaran masteri
Nilai: sayang kepada haiwan
|
||
Penstrukturan
semula idea
(6 minit)
|
Carta
- cara pergerakan haiwan
Lembaran kerja 1:
(Memadankan haiwan dengan
pergerakan yang betul )
|
1. Guru menerangkan terdapat 9
cara pergerakan haiwan.
2. Guru melekatkan carta (cara pergerakan haiwan) di
papan hitam.
|
1.
Guru
meminta murid menyebut cara pergerakan haiwan.
2.
Guru
bersoal-jawab dengan murid :
· Adakah
haiwan boleh bergerak dengan cara lain atau tidak ?
Jawapan :
katak : melompat & berenang
buaya: merangkak & berenang
|
Teknik: Mengingat
kembali,latih-tubi.
Strategi :
Model pembelajaran masteri
Nilai: Sabar
BBM:
-Carta
-gambar haiwan
|
||
Aplikasi
Idea
(8 minit)
|
Aktiviti kumpulan
Kumpulan 1
Kumpulan anda dikehendaki
melakonkan bagaimana cara katak melompat.
Kumpulan 2
Kumpulan anda dikehendaki
melakonkan bagaimana burung terbang
Kumpulan 3
Kumpulan anda dikehendaki
melakonkan bagaimana cara kucing berjalan.
-Lembaran kerja diedarkan.
Lembaran kerja 2 :
( Menamakan dua jenis haiwan yang
melakukan cara pergerakan yang sama)
|
1. Guru membahagikan murid
kepada 3 kumpulan.(Setiap kumpulan seramai 8 orang)
2. Setiap kumpulan akan
melakukan pergerakan yang disebutkan oleh guru.
3. Guru memanggil setiap kumpulan
ke hadapan secara bergilir-gilir untuk melakukan simulasi pergerakan haiwan.
4. Guru meminta kumpulan murid “meneka haiwan” berdasarkan
pergerakan yang dilakonkan oleh kumpulan lain.
5. Guru membimbing murid membuat kesimpulan bahawa
haiwan bergerak dengan pelbagai cara.
6. Guru mengedarkan lembaran kerja untuk
aktiviti pengukuhan .
7. Guru berbincang dengan murid mengenai
lembaran kerja yang di edarkan.
8.Guru menekankan bahawa
pergerakkan haiwan adalah penting untuk kehidupan harian seperti mencari
makanan dan mengelakkan daripada serangan musuh.
|
Ø
Murid
memahami arahan dan berbincang dalam kumpulan tentang tugasan yang diberikan.
Ø
Murid
melakukan simulasi pergerakan haiwan secara berkumpulan.
|
Strategi :
Perbincangan kumpulan
Teknik:Kaedah inkuiri deduktif.
.
Nilai: Sabar,mendengar arahan, bekerjasama.
BBM:
- Kad arahan
- Lembaran kerja.
|
||
Refleksi
(5minit)
|
-Guru merumuskan tajuk pelajaran
hari ini.
Menyanyi :
“Lompat katak lompat”
|
1.
Taksir
kefahaman murid
Soalan : Apa yang kamu telah belajar hari ini ?
- cara haiwan bergerak
Guru memainkan lagu kepada murid-
murid.
-Nyanyian lagu
|
-Murid menyanyi lagu bersama-sama.
|
Strategi :
penyoalan keseluruhan kelas.
Teknik: Nyanyian
Nilai : bekerjasama,
BBM:
-lirik lagu
-CD lagu
radio
|
No comments:
Post a Comment